top of page

Een vleugje vrouwelijkheid gewenst in de transportwereld

Momenteel bestaat de transportwereld met circa 90.000 vrachtwagenchauffeurs uit ongeveer drie procent vrouwen. Hoe denken mannelijke chauffeurs erover als er meer vrouwen achter het stuur komen en wat is de ervaring van de huidige vrouwelijke chauffeurs? Wij hebben dit onderwerp regelmatig besproken tijdens onze coachingsgesprekken met zowel mannelijke als vrouwelijke chauffeurs.




Allerlei vooroordelen die met de verschillen tussen man en vrouw te maken hebben gelden blijkbaar ook, of misschien wel juist, hier. Vrouwen kunnen niet goed achteruit inparkeren en ze zijn fysiek en mentaal niet sterk genoeg. Ook bestaat er nog steeds de gedachte dat vrouwen minder flexibel zijn vanwege de kinderen of een kinderwens. Het enige nadeel dat misschien lastig te overbruggen is, is dat vrouwen niet langs de weg kunnen piesen… best lullig natuurlijk.

Verrassend is wel dat de meeste chauffeurs aangaven dat ze vrouwen achter het stuur een welkome aanvulling vinden. Er zal een andere, positievere manier van communicatie zijn; vrouwen zeuren minder, wellicht werken ze nog sneller ook, werd er gesuggereerd. Ook verwachten de meeste mannen dat het veel gezelliger wordt onderweg. Het is natuurlijk makkelijker contact maken wanneer vrouwelijke chauffeurs op dezelfde hoogte rijden als hun mannelijke collega’s. Dat schept pas echt een goede (vrachtwagen)band!

Enkele vrouwelijke chauffeurs gaven aan dat ze blij zijn met hun huidige werkgever en collega’s. Sommigen benoemden dat ze trots achter het stuur zitten, dat het een machtig gevoel geeft, vooral als er mensen onderweg hun duim opsteken naar ze. Wanneer je een beetje verlegen bent, leer je in deze mannenwereld echt wel om van je af te bijten.

Het Sectorinstituut Transport en Logistiek probeert op allerlei wervende manieren vrouwen te enthousiasmeren om de (hoge op)stap te nemen en plaats te nemen in de truck. Vrouwen met lef worden gevraagd!

Een vrouw heeft in ieder geval gereageerd. Zij wil haar stuur omgooien van een functie in de sales naar vrachtwagenchauffeur. De transportwereld is toe aan een vrouw als zij; humor, nuchter, een brok levenservaring, en bovenal enorm gedreven, durft alles, nou ja bijna alles... want om als vrouw tegen een band aan te piesen moet je wel héél veel lef hebben.

Concluderend worden vrouwen met open armen ontvangen door hun (toekomstige) mannelijke collega’s. Het zal voor werkgevers wellicht een uitdaging in de planning zijn wanneer vrouwelijke parttimers zich melden. Voor de mannelijke chauffeurs komt de mogelijkheid om parttime te werken ook dichterbij, iets wat door veel mannen wordt toegejuicht. Een vleugje vrouwelijkheid doet wellicht wonderen. Wat zouden vrouwen nog meer teweeg kunnen brengen in de transportwereld?

bottom of page